Maandelijks zet The Groundbreakers een inspirerend initiatief, product of bedrijf in de spotlights. Door kennis en inspiratie te delen, willen we duurzame ontwikkelingen stimuleren en hopen we een bijdrage te leveren aan de vergroening van het bedrijfsleven. Deze keer lichten we graag Broodje Utrecht uit: een smaakvol initiatief dat laat zien hoe de toekomst van voedsel – eerlijk, lokaal en natuurvriendelijk – gewoon op je broodje belegd kan worden
Broodje Natuurlijk: biodiversiteit op je bord
Broodje Utrecht is onderdeel van Broodje Natuurlijk: een concept van MVO Nederland dat natuurlijke landbouw zichtbaar én smakelijk maakt. In samenwerking met provincies, gemeenten en lokale chefs worden broodjes ontwikkeld waarvan de ingrediënten rechtstreeks afkomstig zijn van boeren die met de natuur meewerken – en niet ertegenin.
Het doel? Boeren ondersteunen in hun transitie naar natuurvriendelijke landbouw, door ze een eerlijke prijs én een afzetmarkt te bieden. En ondertussen laten we aan consumenten proeven hoe goed biodiversiteit smaakt. Broodje Natuurlijk kent inmiddels meerdere varianten door heel Nederland: van het Broodje Nijmegen tot het Broodje Amsterdam en Broodje Rotterdam. Maar wij lichten natuurlijk met trots het Utrechtse voorbeeld uit.
Broodje Utreg
Broodje Utrecht is een broodje met impact. Samengesteld door chef-kok Eric van Veluwen en gemaakt met ingrediënten uit de regio. Denk aan brie van bloemenweidemelk van Ramona Schalkwijk uit Montfoort, chutney en walnoten van ‘Bij Dijkzicht’ in Wijk bij Duurstede, een salademix van de Stadsjochies in Utrecht en een versgebakken broodje uit Bunnik.
Wat dit broodje bijzonder maakt? Het is méér dan lekker. Het is een verhaal over samenwerking, korte ketens, gezonde bodem en boeren die het anders doen. Een verhaal dat je proeft in elke lokale hap.
Van Dom idee naar dagspecial
Broodje Utrecht werd gelanceerd in het kader van het convenant Samen eten we Utrecht mooier, en is inmiddels verkrijgbaar in de bedrijfskantines van onder andere NS, de Jaarbeurs en de Provincie Utrecht. Inmiddels zijn er al meer dan 11.000 broodjes verkocht.
Volgens Gerard Teuling van MVO Nederland is het broodje niet alleen een product, maar een communicatiemiddel. “Het maakt de tongen los – en niet alleen om het op te eten. Het laat mensen voelen en begrijpen wat natuurlijke landbouw betekent.”
En dat is pas het begin: er wordt al nagedacht over een Stamppotje Utrecht of een Soepje Utrecht. Want zolang de ingrediënten kloppen, blijft het verhaal overeind.



Hier kunt U terecht
Broodje Utrecht laat zien hoe voeding kan verbinden – van boer tot bord, van landschap tot lunchtafel: een klein broodje met een groot verhaal.
Meer weten? Ga naar mvonederland.nl/broodje-utrecht of luister de podcast Broodje Natuurlijk op Spotify over de verschillende perspectieven hoe dit broodje duurzaam eten concreet maakt