Maandelijks zet The Groundbreakers een inspirerend initiatief, product of bedrijf in de spotlights. Door kennis en inspiratie te delen, willen we duurzame ontwikkelingen stimuleren en hopen we een bijdrage te leveren aan de vergroening van het bedrijfsleven. Deze keer lichten we graag het bedrijf Too Good To Go uit. Deze app zet zich in om voedselverspilling tegen te gaan.

Het verhaal van Too Good To Go

Heb je ooit gehoord van het gezegde “Een man’s afval is een ander man’s schat?”, dat is nou precies waar Too Good To Go voor staat. Dit briljante bedrijf, opgericht in 2016 is inmiddels actief in 17 landen. De organisatie heeft als doel om voedselverspilling tegen te gaan door onverkocht voedsel van restaurants en supermarkten te redden voordat het in de vuilnisbak belandt. Want wist je dat bijna 40% van al het voedsel wordt weggegooid?

Het idee is simpel: restaurants en supermarkten bieden hun onverkochte eten aan tegen een gereduceerde prijs, zodat gebruikers van de Too Good To Go-app het kunnen kopen. Zo krijgen ze een smakelijke maaltijd voor een fractie van de normale prijs, terwijl het voedsel niet wordt verspild.

“Voedselverspilling is een probleem, wij geven een oplossing. Met de Too Good To Go-app red je onverkocht eten bij jouw favoriete plekken van een ongelukkig lot.”

Let’s talk numbers

In Nederland heeft To Good To Go al een aanzienlijke impact gehad. Met bijna 4 miljoen gebruikers en meer dan 9.500 deelnemende winkels en restaurants hebben ze ondertussen al 19 miljoen maaltijden gered die anders zouden zijn weggegooid. Op hun website vertelt het bedrijf dat 1kg voedsel (wat gelijk staat aan 1 Too Good To Go Box) gelijk staat aan 2.5kg CO2. En wist je dat dit weer gelijk staat aan 442 keer je telefoon opladen? Dus met 19 miljoen geredde maaltijd is dit best wel een indrukwekkend resultaat dachten wij zo! Zo levert To Good To Go een positieve bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering.

Raadselachtige houdbaarheidsdata

Wat is het verschil tussen ‘tenminste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’? Dat vond Too Good To Go samen met meer dan de helft van de consumenten erg vage termen. Het verkeerd interpreteren van deze termen zorgde voor 10% van de voedselverspilling in Europa. Daarom heeft het bedrijf een campagne gelanceerd voor een extra label. Het kijk, ruik, proef voor je verspilt label. In 2021 gebruiken 11 landen het label al. In Denemarken bleek 43% van de gebruikers geïnspireerd te zijn om minder voedsel weg te gooien thuis na het zien van dit label.

Voedselverspilling op events

Zelfs cateraars kunnen zich al aanmelden bij Too Good To Go! Heb je er wel eens aan gedacht om samen met je cateringbedrijf het overtollige voedsel na je event aan te bieden via de app? Wij gaan zeker kijken hoe wij als eventprofessionals dit fantastische bedrijf kunnen inzetten om voedselverspilling te verminderen en zo een nóg duurzame impact te maken!

Meer weten over To Good To Go? Ga naar toogoodtogo.com