+123 456 678 890 info@mysite.com Main street 12

BRING YOUR OWN

Jaarlijks belanden 30 miljoen wegwerpbekers in de afvalbakken op en rond het station. Deze bekers zijn nog niet goed te recyclen door het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Dit heeft tot gevolg dat dagelijks 80.000 bekers na eenmalig gebruik verloren gaan – en dat moet anders, vindt NS. Met de campagne ‘Bring Your Own = The Way To Go’ roept NS reizigers op om een herbruikbare beker mee te nemen als ze op reis gaan. Door een eigen beker mee te nemen, wordt de enorme hoeveelheid weggegooide bekers verkleind. Een bijkomend voordeel voor de reiziger is dat het drinken uit een eigen beker zo’n 25 cent korting oplevert. Met de campagne stimuleert NS dat herbruikbare bekers de nieuwe norm worden.

The Groundbreakers werd gevraagd een mediagenieke activatie te ontwikkelen voor de lancering van deze duurzame campagne. Om de impact van single-use bekers tastbaar te maken, hebben we een opvallende afvalcontainer met duizenden daadwerkelijk gebruikte wegwerpbekers in de stationshal geplaatst. Reizigers werden aangemoedigd om hier hun állerlaatste wegwerpbeker weg te gooien. Wanneer deelnemers de beker in de container gooien, komt het decor plotseling tot leven. De paspoparmen met protestborden gaan spontaan bewegen, de verlichting rondom de container wordt groen en de deelnemers worden enthousiast beloond met luid applaus dat uit de afvalcontainer klinkt. De ludieke merkactivatie zorgt voor awareness, activeert de doelgroep in actie te komen en heeft veel landelijke media-aandacht opgeleverd.

Met deze activatie heeft The Groundbreakers samen met NS de allereerste Gouden Giraffe voor het meest duurzame evenement in 2023 gewonnen. Lees hier meer over de awardwinst!

Categories
NS