Maandelijks zet The Groundbreakers een inspirerend initiatief, product of bedrijf in de spotlights. Door kennis en inspiratie te delen, willen we duurzame ontwikkelingen stimuleren en hopen we een bijdrage te leveren aan de vergroening van het bedrijfsleven. Deze keer lichten we graag Green Friday uit; de duurzame tegenbeweging van de welbekende Black Friday.


Green is the new Black!

Black Friday, de dag die synoniem staat voor hoge kortingen, voordelige deals en gigantische prijsgevechten tussen winkeliers en merken. Sinds een aantal jaar zorgt dit van origine Amerikaanse fenomeen ook in Nederland voor koopjesgekte onder de consumenten. Toch hangt er een behoorlijk prijskaartje aan deze kortingen, namelijk de prijs die de natuur betaalt voor overconsumptie. In een missie om overconsumptie tegen te gaan kiezen steeds meer bedrijven voor Green Friday, de duurzame tegenbeweging van Black Friday. Green Friday moedigt consumenten aan om na te denken over hun aankoopbeslissingen, duurzame keuzes te maken en te investeren in producten en merken die milieuvriendelijk zijn. Daar waar Black Friday vaak gepaard gaat met impulsieve aankopen, streeft Green Friday naar een meer bewuste en duurzame manier van winkelen en het omgaan met producten.


Greenitiatieven

Verschillende bedrijven hebben Green Friday omarmd als een kans om een positieve impact te maken. Zo sluiten Dille & Kamille op Black Friday alle winkels én de webwinkel om een concreet tegengeluid te laten horen. Deze dag draait voor de winkelketen namelijk niet om consumptie, maar om de natuur. IKEA gelooft in hergebruik en richt haar schijnwerpers met de Green Friday campagne op advertenties van consumenten die hun IKEA meubel te koop aanbieden. Bever verzet zich tegen Black Friday met haar eigen For Future Fridays. De outdoorwinkel wil consumenten inspireren om langer met producten te doen en zo écht minder bij te dragen aan de afvalberg. Tijdens For Future Fridays kun je in de Bever winkels terecht voor het repareren van je jas of schoenen en kun je leren hoe je nóg beter voor je producten zorgt. En ook ANWB kiest voor de groene route dit jaar, zij organiseren namelijk een sponsorloop waarvan de opbrengsten naar Trees for All gaan. Mooie initiatieven richting een duurzame wereld.  


Go Green

Als consument kun je zelf impact maken door minder aan te schaffen en vooral eens te bekijken of je de spullen die je al hebt kunt hergebruiken of een tweede leven kunt geven. Ga je toch voor de beste Black Friday deal? Bedenk dan voordat je de winkelstraat ingaat wat je wilt kopen en laat je niet verleiden tot een impulsaankoop.