Maandelijks zet The Groundbreakers een inspirerend initiatief, product of bedrijf in de spotlights. Door kennis en inspiratie te delen, willen we duurzame ontwikkelingen stimuleren en hopen we een bijdrage te leveren aan de vergroening van het bedrijfsleven. Deze keer lichten we graag Justdiggit uit. Een non-profit die zich inzet om klimaatverandering tegen te gaan door Afrika te vergroenen.

Cooling down the planet

De aarde warmt steeds sneller op en de gevolgen daarvan worden steeds vaker merkbaar. Justdiggit vindt het de hoogste tijd om het tij te keren en wil ervoor zorgen dat de wereldwijde temperatuurstijging onder de 2°C blijft. Als we de aarde namelijk kunnen opwarmen, is het ook mogelijk om deze te laten afkoelen. De missie van Justdiggit is om Afrika te vergroenen en zo de aarde weer af te koelen. De focus van de organisatie ligt in Afrika omdat ze daar de grootste impact kunnen realiseren. De vergroening van het continent heeft een positieve impact op de natuur, biodiversiteit en mensen over de hele wereld. De droom van de non-profit is een groen en koel Afrika in 2030.

‘Als we de aarde kunnen opwarmen, is het ook mogelijk om deze te laten afkoelen’

Nature based solutions

Justdiggit combineert traditionele vergroeningstechnieken met data, technologie en communicatie. Door nature-based solutions toe te passen maken ze droog, gedegradeerd land weer groen. Denk aan erkende vergroeningstechnieken zoals regenwateropvang door bunds te graven, het terugbrengen van bomen en het ontwikkelen van graszaadbanken. De impact van deze vergroeningstechnieken tot nu toe zijn enorm. Meer dan 300.000 hectare land wordt intensief en extensief hersteld, 9.7 miljoen bomen zijn teruggebracht, 200.000 bunds zijn gegraven en 291 miljoen mensen zijn bereikt met de bewustwordingscampagnes.


Interactieve fundraising experience

Afgelopen weekend lanceerde Justdiggit een innovatieve campagne om aandacht te vragen voor het klimaat. Een interactieve fundraising experience bracht mensen letterlijk in beweging om klimaatverandering tegen te gaan. Door te bewegen, konden bezoekers namelijk een digitale boom laten groeien op de interactieve zuilen – waarna 1 euro kon worden gedoneerd. Digitale schermen toonden vervolgens met een realtime bedankbericht de positieve impact van deze donatie. The Groundbreakers activeerde de campagne met een opvallende setting onder het iconische Bollendak van Hoog Catharijne. Inspirerend hoe Justdiggit met concrete oplossingen komt en op grote schaal positieve impact maakt – daar dragen we als team maar al te graag aan bij.

‘This is the decade of doing. Dig in’


Meer weten over Justdiggit? Ga dan naar de website.